Onko Eerikin kronikka julkaistu jossakin Suomen kielellä?

Kysytty

Hei!
Onko Eerikin kronikka julkaistu jossakin Suomen kielellä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valitettavasti tuota alun perin ruotsiksi kirjoitettua teosta ”Erikskrönikan” ei ole ilmeisesti suomennettu kokonaan. Mainitsemasi ”Suomen historian asiakirjalähteet” -teoksen lisäksi löytyy Julius Ailion vapaamuotoinen suomennoskatkelma Häme-Wikistä osoitteesta http://www.hamewiki.fi/index.php?title=Eerikin_kronikka&redirect=no. Voi olla, että katkelmia on ilmestynyt joissakin muissakin tutkimuksissa, mutta syystä tai toisesta koko teosta ei ole kukaan vielä julkaissut. Arto-tietokannasta löytyy muutamia viittauksia kronikkaa koskeviin tieteellisiin artikkeleihin, mutta ne ovat ruotsinkielisiä.

Alkuperäinen ruotsinkielinen versio on luettavissa Runeberg-projektissa osoitteessa http://runeberg.org/erikkron/, mutta se lienee ruotsia osaavallekin hankalaa luettavaa satojen vuosien takaisen kielen vuoksi. Vaihtoehtona olisi kirjoitusasultaan nykyaikaistettu versio, jollainen lienee ainakin Sven-Bertil Janssonin toimittama ”Erikskrönikan” (Tiden, 1992), joka löytyy Vaski-kirjastoista, vaikka teos onkin tällä vastaushetkellä lainassa. Kenties siitä voisi helpommin itse suomentaa katkelmia omaan käyttöön kokonaisen suomennoksen puuttuessa.

1 ääntä

Kommentit

Eerikinkronikka on ilmestynyt suomeksi 2013 /Lönnroth/Linna/ SKS:n kustantamana