Otsikko
Helmet-kirjastokortti ja valtakunnallinen verkkokirjasto

Kysytty

Olisiko mahdollista saada tunnukset Helmet-kirjastoon, jotta e-aineistojen lainaus olisi mahdollista? Vai onko hankittava Helmet-kirjastokortti? Kortin hankinta haastavaa näin muualla Suomessa asuvana. E-aineistoista olisi hyvä saada valtakunnallinen verkkokirjasto, joka ei olisi sidoksissa tiettyyn kirjastoon.

Vastaus

Vastattu

Helmet-kirjastojen tunnukset ovat kirjastokortin numero ja siihen liittyvä nelinumeroinen pin-koodi. Ne saa ainoastaan kirjastokortin mukana. Helmet-kirjastokortin taas saa mistä tahansa Helsingin, Espoon, Vantaan tai Kauniaisten kaupunginkirjaston toimipisteestä, mutta se saaminen edellyttää ihan fyysistä käyntiä ja henkilöllisyyden todistamista voimassa olevalla kuvallisella henkilöllisyystodistuksella. Kortin voi siis hankkia, kun seuraavan kerran piipahtaa pääkaupunkiseudulla.

Helmet-kirjastokortista löytyy lisää tietoa osoitteesta https://www.helmet.fi/fi-FI/Info/Asiakkaana_kirjastossa/Kirjastokortti_….

Laajasta valtakunnallisesta e-aineistoa tarjoavasta verkkokirjastosta on ollut suunnitelmia ja keskusteluja, mutta asia ei ole tietääkseni toistaiseksi vielä edennyt, vaikka ilmeisesti pilottihankkeita on suunnitteilla. Kustantajat epäilemättä haluaisivat sellaisesta palvelusta enemmän rahaa, koska silloin suurempi määrä teoksia olisi laajemman lainaajajoukon ulottuvilla. Tuota hanketta ajaa kirjastojen puolesta Yleisten kirjastojen konsortio, josta löytyy lisää tietoa osoitteesta https://www.kirjastot.fi/konsortio?language_content_entity=fi.