Tänään minulle selvisi, että kirjastokorttini on suljettu kun en ole 3 vuoteen sitä käyttänyt, rekisteröidyin uudestaan ja selvisi, että fyysinen kortti pitää…

Kysytty

Hei, tänään minulle selvisi, että kirjastokorttini on suljettu kun en ole 3 vuoteen sitä käyttänyt, rekisteröidyin uudestaan ja selvisi, että fyysinen kortti pitää hakea kirjastosta joka ei ole toistaiseksi mahdollista. Teidän tulee ehdottomasti muuttaa käytäntö niin, että e-kirjoja ja muita sähköisiä palveluita pystyy alkamaan käyttämään ilman fyysistä käyntiä kirjastosta. Nyt korona aikana tämä olisi melkeimpä edellytys, enhän tarvitsisi siihen kun kortinnumeron ja pin koodin, voisitteko sellaiset minulle järjestää? voin lähettää passikopion sähköpostilla.

Vastaus

Vastattu

Fyysinen käynti kirjastossa on luotettava tapa varmistaa, että kirjaston asiakasrekisteriin kirjattavat tiedot ovat oikeita. Kun uusi asiakas esittää henkilöllisyystodistuksensa paikan päällä, kirjaston henkilökunta vahvistaa hänen henkilöllisyytensä eli korttia ei voi hankkia toisen henkilötiedoilla.

Sähköpostitse henkilötietojen lähettäminen sisältää tietoturvariskin, eikä siksi ole suotavaa. Vaihtoehto olisi vahva tunnistautuminen verkon kautta esim. pankkitunnuksilla, mutta Helmet-kirjastoissa nykyisin käytettävä kirjastojärjestelmä ei toistaiseksi mahdollista sitä. Tulevaisuutta ajatellen tämä on kuitenkin erittäin hyvä kehittämiskohde.

Jos kirjaston tarjoamien verkkoaineistojen käyttö ei ole mahdollista, on verkossa tarjolla myös muita ilmaisia kirjallisuussisältöjä:

Klassikkokirjasto Kansalliskirjaston  suomalaisen kirjallisuuden klassikoiden kokoelma on maksutta käytettävissä kaikkialla.

Project Gutenberg Ilmaiseksi yli 30 000 teosta. Suurin osa kirjoista on tekijäoikeusvapaita teoksia ja luettavaa on myös suomeksi.

Projekti Lönnrot  Klassikkoja suomeksi, mm. Aleksis Kivi, Volter Kilpi, Juhani Aho, Verne, Shakespeare, Dickens.

Kotuksen klassikoita  Suomalaisen kirjallisuuden klassikoita -valikoimassa on suomalaista kirjallisuutta 1880-luvulta 1930-luvulle.

Kansalliskirjaston Aarteet Kansalliskirjaston kokoelmasta digitoituja kirjoja, karttoja ja käsikirjoituksia.