Olemme muuttamassa ja olemme luopumassa osasta kirjoja. Ottaako kirjasto niitä vastaan tai osaisitko neuvoa minne niitä kannattaisi tarjoa?

Kysytty

Hei, olemme muuttamassa ja olemme luopumassa osasta kirjoja. Ottaako kirjasto niitä vastaan tai osaisitko neuvoa minne niitä kannattaisi tarjoa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin kaupunginkirjasto ottaa kirjalahjoituksia vastaan, mutta kirjasta riippuu, voidaanko sitä ottaa kokoelmiin. Yleisesti ottaen uusia kirjoja otetaan oikein mielellään, mutta vanhoista, huonokuntoisesta tai vähän lainattavista kirjoista kirjastot joutuvat yleensä kieltäytymään, koska hyllytila on rajallista. Isoilla kirjastoilla on yleensä mahdollisuus ottaa hiukan harvinaisempaakin aineistoa, kun taas pienillä kirjastoilla ei välttämättä ole mahdollisuutta pitää yhtä paljon erikoisalojen tai harvinaisempien kielten kirjallisuutta. Helsingissä kokoelmaltaan suurimpia kirjastoja ovat Pasilan pääkirjasto, Itäkeskuksen kirjasto, Töölön kirjasto, Rikhardinkadun kirjasto ja Kallion kirjasto.

Jos kirjoja ei ole kovin paljon, voit vaikka tuoda ne kirjastoon ja kysyä, haluaisiko kirjasto ottaa ne lahjoituksina. Jos taas kirjoja on paljon, kannattaa laatia niistä lista ja kysyä asiaa vaikkapa sähköpostitse. Useissa kirjastoissa on kierrätyskärry tai -laatikko, johon voi tuoda omia kirjoja kierrätettäviksi muille lukijoille, jos haluaa päästä kirjoista eroon mutta jos ne eivät kelpaa kirjaston kokoelmiin.