Voiko kirjastoon lahjoittaa kirjoja? Siivosin juuri nurkkiani ja löysin muutaman hyväkuntoisen kirjan, eikä itselläni ole kirjoille enää käyttöä. Kiitos!

Kysytty

Voiko kirjastoon lahjoittaa kirjoja? Siivosin juuri nurkkiani ja löysin muutaman hyväkuntoisen kirjan, eikä itselläni ole kirjoille enää käyttöä. Kiitos!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin kaupunginkirjasto ottaa lahjoituksia vastaan, mutta valitettavasti kaikkia kirjoja ei voida ottaa vaan ainoastaan niitä, joille on kysyntää tai tarvetta. Jos kirjat ovat kysyttyjä uutuuksia, ne melko varmasti otetaan vastaan. Jos taas kyse on vanhoista ja/tai huonokuntoisista kirjoista, ne eivät välttämättä kelpaa kokoelmiin. Tosin harvinaisemmista vanhoista kirjoista voi olla Pasilan kirjastossa sijaitseva HelMet-kirjavarasto kiinnostunut.

Periaatteessa lahjoituksia voi tarjota mihin tahansa Helsingin kaupunginkirjaston toimipisteeseen. Isoissa kirjastoissa on kuitenkin laajimmat kokoelmat, ja niihin saatetaan ottaa helpommin harvinaisempia ja vähemmän kysyttyjä kirjoja. Isoja kirjastoja kokoelmiltaan ovat esimerkiksi Pasilan pääkirjasto, Itäkeskuksen kirjasto, Töölön kirjasto, Rikhardinkadun kirjasto ja Kallion kirjasto. Useissa kirjastoissa on myös kierrätyskärry tai -laatikko, johon voi tuoda omia kirjoja kierrätettäviksi muille lukijoille, jos haluaa päästä kirjoista eroon mutta jos ne eivät kelpaa kirjaston kokoelmiin.

36 ääntä

Kommentit

Voiko tuoda englanninkielisiä non fiction kirjoja, jotka on pokkareita?

Myös tätä on kysyttävä siitä kirjastosta suoraan, johon lahjoitusta olisi tekemässä. Jos et halua käydä paikan päällä, voit esim. kirjoittaa listan kirjoista ja kysyä sähköpostitse. Yhteystiedot löytyvät Suomen kirjastohakemistosta, http://hakemisto.kirjastot.fi.

Hei,
ottavatko kirjastot vastaan suomalaiskirjailijoiden vieraskielisiä (käännettyjä) tekijänkappaleita? Itselläni olisi usealla eri kielellä uusia teoksia, joiden soisin päätyvän kiertoon muulla tavoin kuin paperinkeräyksen kautta.