Otsikko
Olemme jo pitempään yrittäneet löytää Kello löi jo viisi -lauluun kaikki 14 säkeistöä, mutta kasassa on vasta 12... Osaisivatko arvon kirjastonhoitajat auttaa…

Kysytty

Hei!

Olemme jo pitempään yrittäneet löytää Kello löi jo viisi -lauluun kaikki 14 säkeistöä, mutta kasassa on vasta 12... Osaisivatko arvon kirjastonhoitajat auttaa meitä?

Terveisin seitsemän laulajan perhe

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kello löi jo viisi -sanoilla alkavan laulun nimi on Joulukirkkoon. Sen on säveltänyt R. Raala Immi Hellénin runoon. Runo Joulukirkkoon löytyy kokonaisuudessaan (kaikki 14 säkeistöä) esim. Immi Hellénin kirjasta Lasten runokirja (Valistus, 1930). Muistakin julkaisuista se voi löytyä, mutta yleensä kirjojen ja nuottien tiedoissa ei mainita, montako säkeistöä runossa tai laulussa on, joten julkaisu on nähtävä, ja tämä kirja oli ensimmäinen, josta löysin kaikki säkeistöt.

Laulun säveltäjästä R. Raalasta kertovassa kirjassa (Saraste, Maija: Kello löi jo viisi!: R. Raalan elämäntarina, Suomen musiikkikirjastoyhdistys, 2003) mainitaan, että Immi Hellénin runo Joulukirkkoon ilmestyi ensimmäisen kerran vuonna 1898 Hellénin runokirjassa Lasten runoja I. Raala, oikealta nimeltään Berndt Sarlin, oli kovin mieltynyt Hellénin runoihin ja sävelsi niistä monia. Sävellettynä Joulukirkkoon ilmestyi ensimmäisen kerran Lasten laulukirjassa vuonna 1911. Yleensä runon 14 säkeistöstä lauletaan 7.

Ilmeisesti teiltä puuttuvat kaksi säkeistöä ovat 3. säkeistö, joka alkaa: "Joutuin turkit niskaan", ja 13. säkeistö, joka alkaa: "Luulee kuulevansa".

6 ääntä

Kommentit

Mistä löydänruotsinkieliset sanat ym lauluun?

Oletko kokeillut: lähetä kysymys tämän palvelun ruotsinkieliselle puolelle? Uutena kysymyksenä, ei kommenttina johonkin vastaukseen.