Otsikko
Minkälaiset lisät (ilta-ja viikonloppu) on kirjastopedagogin peruspalkan lisäksi? Eli arviolta kuinka paljon tulee peruspalkan lisäksi lisiä?

Kysytty

Minkälaiset lisät (ilta-ja viikonloppu) on kirjastopedagogin peruspalkan lisäksi? Eli arviolta kuinka paljon tulee peruspalkan lisäksi lisiä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastopedagogi työskentelee useimmiten julkisella sektorilla, esimerkiksi yleisessä kirjastossa, tai vastaavanlaisessa työssä vaikkapa yksityisessä oppilaitoksessa. Yleisissä kirjastoissa sovelletaan Kunta-alan yleistä virka- ja työehtosopimusta (KVTES).

Kunta-alan yleisen virka- ja työehtosopimuksen (KVTES 2022-2025, III luku Työaika) mukaan:

19 § Ilta-, yö- ja vuorotyökorvaus

Iltatyöllä tarkoitetaan kello 18.00–22.00 tehtyä työtä. Iltatyöstä maksetaan rahakorvauksena 15 % korottamattomasta tuntipalkasta tai annetaan vastaava vapaa-aika.

Lauantaikorvaus on vastaavasti 20 %:

18 § Sunnuntai- ja lauantaityö- sekä aattokorvaus

Lauantaityökorvaus
2 mom.

Arkilauantaina, lukuun ottamatta pääsiäislauantaita tai lauantaiksi sattuvaa jouluaattoa, kello 06.00–18.00 tehdystä työstä maksetaan rahakorvauksena 20 % korottamattomasta tuntipalkasta tai annetaan vastaava vapaa-aika

  1.  jaksotyössä ja

  2. muussa työaikajärjestelmässä säännöllisenä työaikana tehdyiltä työtunneilta.

Yksityisissä  oppilaitoksissa, esimerkiksi ammattiopistoissa, sovelletaan Avaintyönantajien työehtosopimusta (AVAINTES). Myös tässä sopimuksessa kaudella 2022-2025 ovat lauantai- ja iltatyökorvaukset (34 §, 35 §) samat kuin KVTES:issa.

Esimerkki 1:

Kirjastopedagogin tehtäväkohtainen palkka on 2868 euroa / kk. Tuntipalkan jakaja on 152 (toimistotyöaika). Lauantaivuoron pituus on 5 tuntia. Tuntipalkka arkipäivänä on 18,87 euroa. Lauantailisä on 20 %, joten viisituntisesta lauantaivuorosta kertyy kuukausipalkan päälle lisää 5 x 0,2 x 18,87 euroa, tässä tapauksessa siis yhden arkityötunnin palkan verran.

Esimerkki 2:

Säännöllistä iltatyötä on keskimäärin 2 iltana viikossa, 8 iltana kuukaudessa klo 18.00 - 20.00 välisenä aikana. Iltatyötä kertyy kuukaudessa keskimäärin 16 tuntia. Iltalisä on 15 %. Iltalisiä maksetaan 16 x 0,15 x 18,87 euroa eli yhteensä 45,30 euroa.

Jos säännölliseen työaikaan kuuluu noin 2 iltaa ja yksi lauantaivuoro viikossa, kertyy vuorotyölisiä keskimäärin 64,17 euroa  kuukaudessa. Tuntipalkka ja vuorotyölisät lasketaan kuitenkin kokonaisansiosta, joten tehtäväkohtaisen palkkaan lisätään kokemuslisät ja henkilökohtaiset lisät, minkä jälkeen tuntipalkka lasketaan tästä kokonaisansiosta. Vastaavasti vuorotyölisien summat kasvavat samassa suhteessa.

Lähteet:

Kunta- ja hyvinvointialuetyöntajat KT: KVTES 2022-2025 verkossa.
https://www.kt.fi/sopimukset/kvtes/2022

Kunta- ja hyvinvointialuetyöntajat KT: Palkkatilastot
https://www.kt.fi/tilastot-ja-julkaisut/palkkatilastot

Avaintyöntatajat Avainta ry: AVAINTES 2022-2025 verkkojulkaisu PDF.
https://www.avainta.fi/sites/default/files/AVAINTES-2022_nettiin.pdf