Chile hyväksyi juuri lain 40 tuntisesta työviikosta. Tämä sai pohtimaan, milloin Suomessa tästä tuli täyden työviikon pituus? Tiedän kyllä, että kahdeksan…

Kysytty

Chile hyväksyi juuri lain 40 tuntisesta työviikosta. Tämä sai pohtimaan, milloin Suomessa tästä tuli täyden työviikon pituus? Tiedän kyllä, että kahdeksan tunnin työpäivästä säädettiin jo 1917/1918, mutta edellytettiinkö jo silloin kahta viikottaista vapaapäivää?

Vastaus

Vastattu

Tätä on meiltä kysytty aikaisemminkin. Viisipäiväinen, eli 40-tuntinen työviikko tuli voimaan 1.1.1966. Tässä linkki aikaisempaan vastaukseen palvelussamme: https://www.kirjastot.fi/kysy/milloin-suomessa-siirryttiin-5-paivaiseen…

4 ääntä

Kommentit

Siis tuli voimaan laki, joka salli vähittäisen siirtymisen viisipäiväisiin työviikkoihin, Toteutus eri aloilla otti sitten aikansa. Joillakin työnantajilla oli viisipäiväisyys ensin muutaman vuoden ajan vain kesäkuukasina, esimerkiksi.