Tätini oli lottana kansallisarkistosta saamieni tietojen mukaan jatkosodassa seuraavasti (yksikkö ja tehtävä, työmääräys, komennusajan alku ja päättyminen,…

Kysytty

Tätini oli lottana kansallisarkistosta saamieni tietojen mukaan jatkosodassa seuraavasti (yksikkö ja tehtävä, työmääräys, komennusajan alku ja päättyminen, lopuksi kpk-osoite):
VP10/0567 muonitus 23.6/41-10.10/41 kpk 0567/7
Lieksa Rajat.kanttiini 13.10/41-5.10/42 kpk 4438/3
VP/10/0567 viesti 20.10/42-12.2./43 kpk0567/7
2127 kanttiini työm.599 14.2/43-5.7/43 2175/kpk1
LinRP333 kanttiini työm.599 6.7/43-4.10/43 8007/1
Missä sijaitsi hänen komennuspaikkansa ja minkä "sotilasosaston" yhteydessä?
Kiitos tiedoista, jotka saan sukukirjaa varten.

Vastaus

Vastattu

Kenttäpostikoodien takana olevat joukot saa selville Pentti Kopsan kokoamasta Puolustusvoimain joukot 1941-1945 peitelukuina -teoksesta. Esimerkiksi 2127 on 4. Sotasairaalan peiteluku. Suuremmilla osastoilla saattaa olla Wikipedia-artikkeli tai historiikki, joista sijainnin haluttuna aikana voi selvittää. Jatkosodan historia 1-6 -teossarjan kuudennessa osassa on hyödyllinen joukko-osastohakemisto, josta on usein apua pienempien joukko-osastojen sijaintien paikantamisessa. Kolmas tapa on tutustua joukko-osastojen sotapäiväkirjoihin, jotka on digitoitu ja vapaasti käytettävissä Kansallisarkiston Astia-palvelussa, esimerkkinä Linnoitusrakennuspataljoona 333:n sotapäiväkirja. Sotapäiväkirjoissa saatetaan mainita osaston sijainti suoraan tai se voi olla pääteltävissä. Joukko-osastoja siirrettiin, lakkautettiin ja yhdistettiin pitkin sotaa ja ne saattoivat myös sijaita samanaikaisesti useilla paikkakunnilla, joten joskus tiedon löytäminen saattaa vaatia jalkautumista Kansallisarkiston alkuperäisasiakirjojen pariin.