Etsin kirjallisuutta työajan muutokseen liittyen. Työajan muutos kahdeksaan tuntiin, työajan muutos kansainvälisesti ja suomalaisen työajan kehitys ovat…

Kysytty

Etsin kirjallisuutta työajan muutokseen liittyen. Työajan muutos kahdeksaan tuntiin, työajan muutos kansainvälisesti ja suomalaisen työajan kehitys ovat kantavia teemoja. Millaista kirjallisuutta tähän teemaan liittyen löytyisi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Työaikaa käsitellään lukuisissa julkaisuissa. Tässä muutamia poimintoja työajan muutoksia käsittelevistä teoksista:

Työelämän suurten muutosten vuosikymmenet (2009)

Anna-Maija Lehto: Uhkia ja mahdollisuuksia: työolotutkimusten tuloksia 1977-2003 (2004) (s. 68-71)

Hanna Sutela; Anna-Maija Lehto: Työolojen kolme vuosikymmentä: työolotutkimusten tuloksia 1977-2008 (2008)  Työolotutkimus_2008 netti.pdf (stat.fi)

Hanna Sutela; Anna-Maija Lehto: Työolojen muutokset 1977-2013 (2914) ytmv_197713_2014_12309_net.pdf (stat.fi)

Laura Hulkko: Työajan muutokset (Tilastokeskus, 2003) Sarja Työmarkkinat ISSN 0785-0107; 2003:8

Kari Teräs: Turun työväenliikkeen historia I osa:  Paikallisten työmarkkinasuhteiden kausi: ammattiyhdistykset ja työsuhteiden säätely Turussa 1880-luvulta 1950-luvulle (1995) "Normaalityöpäivä 10-tuntiseksi" (s. 84- 90)

Raimo Parikka (toim.): Työ ja työttömyys -teoksessa (1994) artikkeli "Työajan lyhyt historia" (s. 6-29)

Raija Julkunen; Jouko Nätti: Joustavaan työaikaan vai työajan uusjakoon? (1994). Teoksessa käsitellään myös laajasti länsi-eurooppalaista keskustelua joustavasta työajasta.

Julkunen, Raija; Nätti Jouko: The modernization of working times: flexibility and work sharing in Finland (1999)

JYX - The modernization of working times : flexibility and work sharing in Finland (jyu.fi)

Työaikakomitean 1980 mietintö (Komiteanmietintö 1983: 69) käsitteli työaikaa monelta taholta monine liitteineen, esimerkiksi Työaikakomitea 1980:n mietinnön liite : 6, Työaikakysymys, yhteiskunnan muutos ja elämäntapa (1983). Nimekkeessä mainitaan myös "Työajan viimeaikaiset muutokset ja kehitysnäkymät Keski-Euroopassa"

Esimerkkejä työajasta muutoksia koskevista artikkeleista:

Kahdeksantuntinen työpäivä täyttää 100 vuotta ja voi hyvin – kuusituntistakin kokeiltiin, mutta se haudattiin hyvistä kokemuksista huolimatta | Yle Uutiset | yle.fi

Voiko nyt jo lähteä töistä kotiin? Kahdeksantuntinen työpäivä nolotti innokkaimpia työläisiä sata vuotta sitten | Yle Uutiset | yle.fi

1990-luvulla Suomessa kokeiltiin lyhyempiä työaikoja ja saatiin tuottavuusloikka – kokeilun johtaja: ”Ideologinen vastustus on vahvaa!” - Taloussanomat - Ilta-Sanomat (is.fi)

Työaika ei ole lyhentynyt 1992 jälkeen – miksi neljän päivän työviikko on jäänyt vain puheeksi? - Uutiset - Turun Sanomat (ts.fi)

Kuusituntista työpäivää kokeiltiin Suomessa jo 1990-luvulla ja kaikki tuntuivat hyötyvän siitä – miten ihmeessä kokeilu ei jatkunut tähän päivään? | Yle Uutiset | yle.fi

Timo Anttila: Reduced working hours: reshaping the duration, timing and tempo of work (2005) (Microsoft Word - TY.6-1.uusi.DOC (jyu.fi)

Kansainvälistä vertailua:

Lie, Jenny-Anne S. ; Nätti, Jouko: A Comparison of Working Hours in Four Nordic National Representative Surveys

978-952-03-0795-0.pdf (tuni.fi)

Suomen työmarkkinat 2004 : palkkojen, työvoimakustannusten ja työaikojen kansainvälinen vertailu : syyskuu 2004. Suomen työmarkkinat PDF Ilmainen lataus (docplayer.fi)

Tilastokeskus - Suomalaisten työaika Euroopan lyhyimpiä

Suomessa työajat joustavat, mutta myös työn tekijät joustavat | Tieto&trendit (stat.fi)

Jukka Ahtela: Kello raksuttaa mennyttä aikaa: työaikasääntelyn nykytila ja kehittämistarpeet (2015) Selvityksia87.pdf (sitra.fi) Sisältää myös kansainvälistä vertailua.

Milla Salin: Opportunities, constraints and constrained opportunities – A study on mothers’ working time patterns in 22 European countries Milla Salin_vaitoskirja_ebook-1.pdf (utupub.fi)

Ylikännö, Minna: Sopivasti työtä ja vapaa-aikaa? (2011) Sopivasti työtä ja vapaa-aikaa? Tutkimuksia ajankäytöstä eri elämäntilanteissa (helsinki.fi)

Ryberg-Welander, Lotti: Arbetstidsregleringens utveckling : en studie av arbetstidsreglering i fyra länder (väitöskirja , Lund 2000)

Finna.fi -tietokannasta Hakupalvelu | Arkistot, kirjastot, museot | Finna.fi löydät paljon viitteitä työajasta ja voit rajoittaa hakua haluamallasi tavalla tarkennetussa haussa.