Mistä löydän lähteen aiheeseen: Lyhennetty työaika toisella luokalla olevan koululaisen hoitamiseksi. Olen etsinyt lakia tai asetusta aiheesta, mutta en ole…

Kysytty

Mistä löydän lähteen aiheeseen: Lyhennetty työaika toisella luokalla olevan koululaisen hoitamiseksi. Olen etsinyt lakia tai asetusta aiheesta, mutta en ole löytänyt.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Työajasta löytyy säännöksiä työaikalaista (Säädöskok. 605/1996). Sen 3 luvun 15 §:ssä säädetään lyhennetystä työajasta.
Työsopimuslain (Säädöskok. 55/2001) 4 luvun 4 ja 5 ssä säädetään osittaisesta hoitovapaasta.
Lakien soveltuvuutta tähän kysymykseen emme lähde tulkitsemaan.
Myös työehtosopimuksissa voi olla määräyksiä lyhennetystä työajasta.
Voi myös kääntyä oman ammattiyhdistyksen puoleen.