Tarvitsisin julkaisuani varten tiedot seuraavien runojen kirjoittajista ja alkuperäisteoksista.

Kysytty

Tarvitsisin julkaisuani varten tiedot seuraavien runojen kirjoittajista ja alkuperäisteoksista:
"Tietä käyden tien on vanki, vapaa on vain umpihanki" (Käsittääkseni se on Aaro Hellaakosken mutten löydä lähdettä.)
Ja sitten:
"Oi tulkaa hakekaa toisenne, näiltä elämän seinustoilta, ennen kuin köynnösruusujen lailla alatte kiertää..." (Käsittääkseni sekin on Hellaakosken mutten löydä lähdettä.

Vastaus

Vastattu

Ensimmäinen sitaatti on Aaro Hellaakosken runo sikermästä Lyhyesti, joka julkaistiin ensimmäisen kerran teoksessa Huojuvat keulat (1946).

Toinen sitaatti ei ole Hellaakoskea, vaikka joissakin yhteyksissä niin kerrotaankin. Kyseessä on Leena Laakkosen sanoitus Ilkka Pettersonin säveltämään kappaleeseen Iltapäivän tango (1981). Kappaletta ei ole julkaistu nuottina, eikä sanoja ole painettu. Vanhin äänite, jolla kappale on kuultavissa, on Oikku ja vapaus

https://kansalliskirjasto.finna.fi/Record/fikka.4620561#componentparts

https://finna.fi/