Otsikko
Toivoisin löytäväni sen Viljo Kajavan (?) runon, joka kertoo kuolemasta - niin hienovaraisen kauniisti, että ihan huimaa. Siinä todetaan jotenkin, että …

Kysytty

Toivoisin löytäväni sen Viljo Kajavan (?) runon, joka kertoo kuolemasta - niin hienovaraisen kauniisti, että ihan huimaa.
Siinä todetaan jotenkin, että "kuolema on pieni lintu tai korppi(?), joka istuu olkapäälle..ja siinä se sitten naputtaa hiljaa ja muistuttaa meitä kuolevaisuudestamme.

Niin kaunista ja niin koskettavaa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etsimäsi runo näyttäisi olevan Aaro Hellaakosken runo Kuolema istuu olkapäällä kokoelmasta Huomenna seestyvää (1953). Runo on luettavissa myös esimerkiksi antologioista Suomen runotar. 1 (Kirjayhtymä 1990), Tämän runon haluaisin kuulla. 2 (Tammi, 1987 ja 1988) sekä Vain unen varjo : kaipuun ja surun runoja (Otava 1997). Teokset ovat lainattavissa Helmet-kirjastoista ja voit tarkistaa niiden saatavuuden Helmet-haulla.

http://www.helmet.fi/fi-FI