Olemme harkitsemassa pojallemme etunimeksi René, ja haluaisin kysyä Renén nimipvää ja mistä se on saanut alkunsa ja merkityksensä?

Kysytty

Olemme harkitsemassa pojallemme etunimeksi René, ja haluaisin kysyä Renén nimipvää ja mistä se on saanut alkunsa ja merkityksensä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

René(e) on ranskalainen lyhentymä Renatuksesta. Ranskassa Renée on tavallisimmin ollut naisennimi, tällöin muunnos Renatasta, muualla enimmäkseen miehennimi.

Renatus, latinan (kasteessa) uudelleen synytynyt, perimätiedon mukaan italialainen Sorrenton piispa 400-luvun alkupuolelta. Hänen muistopäivänsä on 12.11. tai 6.10., mutta Suomen almanakassa 1708 nimi oli 29.2. ja 1749 13.2.

Lähde Pentti Lempiäinen, Suuri etunimikirja, WSOY 2001.