Otsikko
Olemme antamassa tyttärellemme nimeksi Unnu. Mitä nimi Unnu merkitsee?

Kysytty

Olemme antamassa tyttärellemme nimeksi Unnu. Mitä nimi Unnu merkitsee?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etunimikirjoissa ei ole mainintaa nimestä Unnu. Sen sijaan Eeva Riihosen "Mikä lapselle nimeksi?"-teoksessa mainitaan nimet Unna ja Unni. Nimet ovat teoksessa tulkittu saamen kielisiksi lainoiksi, sillä unna merkitsee saameksi 'pientä' tai 'pikkuista'. Riihonen antaa teoksessaan nimille myös toisen selityksen eli nimet voivat olla myös muunnos muinaispohjoismaisesta nimestä Unn, joka oli johdettu puolestaan vanhasta 'rakastaa'-verbistä. Muinaispohjoismaisessa tarinaperinteessä Unn oli merenkuninkaan tytär.

Lähde: Riihonen, Eeva "Mikä lapselle nimeksi!". Tammi: 1992.