Mitkä ovat Yrjö Kokon pää teoksia. Ja mitkä kirjat kertovat hänestä ja hänen teoksistaan?

Kysytty

Mitkä ovat Yrjö Kokon pää teoksia. Ja mitkä kirjat kertovat hänestä ja hänen teoksistaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Internetissä osoitteessa http://www.rovaniemi.fi/lapinkirjailijat/kokko.htm (Lapin maakuntakirjaston kokoama lista lappilaisista ja saamelaisista kirjailijoista) on hyvä sivusto Yrjö Kokosta. Sivulle on koottu tiedot hänen tuotannostaan sekä hänestä itsestään kertovista teoksista. Yrjö Kokon teoksista tunnetuin lienee satu Pessi ja Illusia (1944). Sen lisäksi hän on kirjoittanut nuortenkirjan Sudenhampainen kaulanauha (1951). Pessistä ja Illusiasta ilmestyi vuonna 1963 tekijän lyhentämä lastenpainos. Muita tunnetuimpia teoksia ovat Neljän tuulen tie (1947), Laulujoutsen, Ultima Thulen lintu (1950), Ne tulevat takaisin (1954), Molli, maailman viisain koira (1965) ja Alli - jäänreunan lintu (1966). Näiden lisäksi hän on julkaissut useita muitakin teoksia, jotka on lueteltu em. internetosoitteessa. Pääkaupunkiseudun yleisten kirjastojen aineistotietokanta HelMetistä www.helmet.fi voit tarkistaa Yrjö Kokon kirjoittamien teosten saatavuuden. Voit käyttää tekijä-hakua kun etsit hänen kirjoittamiaan teoksia ja aihe-hakua kun etsit hänestä kirjoitettuja teoksia. Aihe-haulla löytyvät teokset Parkkinen, Jukka: Yrjö Kokko, sadun ja luonnon runoilija (2003) ja Kokko, Yrjö: Sota ja satu (1964, muistelmateos) sekä video Kirjailijakohtaloita: Yrjö Kokko (1990).