Mitkä ovat Reijo Mäen pääteokset?

Kysytty

Mitkä ovat Reijo Mäen pääteokset?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Reijo Mäellä ei ole kovin selkeästi erottuvia pääteoksia. Hänen tuotantonsa on ollut aika tasaista, ja on hiukan hankalaa nostaa esiin mitään tiettyjä teoksia pääteoksiksi. Ehkä kuitenkin teosten painosten määrät antavat jotakin suuntaa sille, mitkä Mäen teokset ovat nousseet suosituimmiksi. Painokset eivät kerro ihan suoraan myyntilukuja, mutta ainakin se niistä näkyy, että kysyntää on teoksilla ollut. Usein kirjailijoilla juuri heidän pääteoksensa ovat myös painosmääriltään suurimpia.

Fennica-tietokannasta poimimieni tietojen mukaan Reijo Mäen kirjoista neljä on yltänyt kymmeneen painokseen: ”Enkelit kanssasi”, ”Pahan suudelma”, ”Tatuoitu taivas” sekä ”Vares ja kaidan tien kulkijat”. Yhdeksän painosta on otettu teoksista ”Hard Luck Café”, ”Jäätynyt enkeli” ja ”Keltainen leski”. Kahdeksan painoksen kirjoja ovat ”Marraskuu on musta hauta”, ”Moukanpeli”, ”Mullan maku” ja ”Pimeyden tango”.

Käännökset voivat kertoa myös jotakin teosten arvostuksesta. Mäen teoksista vieraille kielille on käännetty ainakin ”Enkelit kanssasi”, ”Hard Luck Café”, ”Huhtikuun tytöt” ”Keltainen leski” (kolme eri käännöstä), ”Kolmastoista yö”, ”Pimeyden tango” ja ”Sukkanauhakäärme”. Koska ”Enkelit kanssasi”, ”Hard Luck Café”, ”Keltainen leski” ja ”Pimeyden tango” ovat molemmissa tarkastelutavoissa mukana, ehkä niitä voisi pitää tässä mielessä Mäen merkittävimpinä teoksissa ja nostaa ne pääteoksiksi.

Reijo Mäen koko tuotannon voi katsoa esimerkiksi Sanojen ajasta osoitteesta http://kirjailijat.kirjastot.fi/fi-fi/etusivu/kirjailija.aspx?PersonId=….