Mitkä ovat Ilkka Remeksen merkittävimmät teokset?

Kysytty

Mitkä ovat Ilkka Remeksen merkittävimmät teokset?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ilkka Remekselle ei ole yhtä selkeästi pääteoksiksi nostettavia kirjoja kuin monilla muilla kirjailijoilla. Esimerkiksi Ari Haasion teos ”Kotimaisia dekkarikirjailijoita” ei nosta mitään kirjassa esitellyistä Remeksen teoksista ylitse muiden, joskin siinä todetaan, että Remeksen esikoisromaani ”Pääkallokehrääjä” oli suomalaisen jännityskirjallisuuden kannalta merkittävä teos. Sen voisi hyvin laskea minustakin yhdeksi Remeksen tärkeimmistä teoksista.

Painosten lukumäärää tarkasteltaessa yksi Remeksen romaaneista nousee ylitse muiden: ”Ruttokellot”, josta on otettu Fennica-tietokannan mukaan perätä 18 painosta. Kirja herätti aikanaan keskustelua, kun silloinen ulkoministeri Erkki Tuomioja kritisoi sitä. Teos sai kuitenkin myös positiivisia arvioita, ja hehkutettiinpa sitä jopa maailman parhaaksi jännityskirjaksi.

Painosten valossa Remeksen suosituimpia teoksia ovat lisäksi ”Karjalan lunnaat” ja ”Uhrilento”, joista on otettu yhdeksän painosta. ”Karjalan lunnaat” tuotti Remeksen Vuoden johtolanka -palkinnon. Kahdeksaan painokseen ovat yltäneet ”Nimessä ja veressä” sekä nuortenkirja ”Piraatit”. Seitsemän painoksen kirjoja ovat ”6/12” ja ”Hiroshiman portti”.

Painosmäärien tarkastelu tosin suosii toki vanhempia kirjoja, joista on ehditty jo ottaa paljon painoksia. Niiden varhaisimmat painokset ovat saattaneet myös olla pienempiä kuin uudempien teosten, joiden menekistä on voitu olla varmoja. ”6/12” on noiden suurimpien painosmäärien kirjojen joukossa tuorein teos. ”Ruttokellot”, ”Piraatit”, ”6/12” ja ”Hiroshiman portti” on käännetty saksaksi ja ”Piraatit” myös viroksi, mitä voi pitää myös jonkinlaisena osoituksena merkittävyydestä.