Miten varaus-toiminto toimii? Kun varaan kirjan joka on "saatavilla", en voi saada vapaana olevaa kappaletta vaan olen varaussijalla 8/11. Onko kappaleita vain…

Kysytty

Miten varaus-toiminto toimii? Kun varaan kirjan joka on "saatavilla", en voi saada vapaana olevaa kappaletta vaan olen varaussijalla 8/11. Onko kappaleita vain tietty määrä joita saa varata?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

HelMet-kirjastojen kokoelmiin kuuluu myös kirjoja, joita ei voi varata. Esimerkiksi Bestseller-kappaleita, käsikirjastokäyttöön tarkoitettuja niteitä ja pokkaritornien Special-pokkareita ei voi varata lainkaan.

Tietyn teoksen varattavien kappaleiden määrän näet, kun siirryt verkkokirjastossa hakutulossivulta teostietoihin klikkaamalla teoksen nimeä. Jos nidettä ei voi varata, sen kohdalla ilmoitus-sarakkeessa lukee "EI VARATA".

Joskus harvoin jokin tietty nide on hyllyssä-tilassa (eli saatavilla) eikä sen kohdalla ole ei varata -ilmoitusta, mutta sitä ei silti voi varata. Tällaisia kappaleita ovat mm. remontin vuoksi suljettuna olevien kirjastojen kirjat.