Olen kiinnostunut suomalaisista hopea-aterimista n. 1900-luvun alusta lukien. Kukahan olisi kirjoittanut niistä KUVITETUN hakuteoksen josta ilmenee hopeaseppä,…

Kysytty

Hei,
olen kiinnostunut suomalaisista hopea-aterimista n. 1900-luvun alusta lukien. Kukahan olisi kirjoittanut niistä KUVITETUN hakuteoksen josta ilmenee hopeaseppä, mallin suunnittelija, historia yms. mahdollisimman kattavasti, ja pitäisi olla suomen kielellä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tietoa suomalaisista hopea-aterimista löytyy useammastakin kirjasta, mutta yhtä ainokaista teosta aiheesta en valitettavasti löytänyt. Esimerkiksi seuraavissa kirjoissa on aiheesta tietoa: Pöytä koreaksi, kattauksen ja pöytätapojen historia, toimittanut Kirsti Grönholm ( Tammi, 2005), Raimo Fagerström: Suomalaista hopeaa ( WSOY, 1983), Hopeakirja: Suomen hopea-ja kultaseppätaidon vaiheita keskiajalta 1870-luvulle ( Cajus Kajanti, 1966), Raimo Fagerström: Hopeaa Suomen kansallismuseon kokoelmissa ( Museovirasto, 2000) Wenzel Hagelstam: Uusi antiikkikirja: 1900-1980 ( WSOY, 2003) sekä kirjasarjassa Suomen antiikkiesineet osassa Kustavilaisuudesta Empireen ( Weiling Göös, 2005). Kirjat ovat tilattavissa mihin tahansa pääkaupunkiseudun HelMet kirjastoista.

http://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb1238664__SSuomalaista%20ho…