Miten määritellään ikääntyvä työntekijä?

Kysytty

Miten määritellään ikääntyvä työntekijä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Virallisesti ikääntyvällä työntekijällä tarkoitetaan yli 45-vuotiasta työntekijää.

Valtionneuvoston käynnistämän Kansallisen ikäohjelman tavoitteena on parantaa yli 45-vuotiaiden mahdollisuuksia saada töitä ja jaksaa paremmin työelämässä. Ikäohjelman toteutuu sosiaali- ja terveysministeriön, työministeriön ja opetusministeriön yhteistyönä. Lisätietoja tästä osoitteesta http://www.ikaohjelma.net/ Sivulta on myös linkit projektista vastaavien ministeriöiden sivuille. Kannatta käydä tutustumassa myös niihin.

Ikääntyvän työntekijän määritelmä Jyväskylän Yliopistossa julkaisusta väitöskirjasta: Tikkanen, Tarja
Ikääntyvän työväestön oppiminen ja koulutus. Elinikäisen oppimisen marginaalissa
http://www.jyu.fi/library/julkaisu/ttikkan.htm

"Ikäsyrjintä alkaa jo 40-vuotiaista

Työssä omaksuttiin toiminnallinen määritelmä, jonka mukaan ikääntyvä työväestö käsittää 40-vuotiaat ja sitä vanhemmat työntekijät. Alaikärajan valinnan kriteerinä oli ikäsyrjinnän alkamisen ikäraja nykyisessä työelämässä. Työntekijän määritteleminen ikääntyväksi tai ikääntyneeksi on kuitenkin pitkälti riippuvainen yhteydestä (esim. ammattialasta, -asemasta, urakehityksen vaiheesta) ja yhteiskunnallis-historiallisesta ajankohdasta. Esimerkiksi tämän tutkimuksen kuluessa yhä nuoremmista työntekijöistä tuli varhaiseläkelakien säätämisen seurauksena "liian vanhoja". Itse asiassa keskustelun kääntyminen jo niinkin nuoriin kuin nelikymppisiin kyseenalaistaa koko ikäkeskustelun olennaisuuden ja siirtää katseen pikemminkin työelämän johtamistapoihin, organisointiin sekä rakenteisiin."