Mitä tarkoittavat nimet Nuutti, Veeti ja Kristian? Mikä on nimien alkuperä?

Kysytty

Mitä tarkoittavat nimet Nuutti, Veeti ja Kristian? Mikä on nimien alkuperä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etunimistä ja niiden alkuperästä löytyy tietoa esim. seuraavista teoksista: Vilkuna, Kustaa: Etunimet (Otava 2005) ja Riihonen, Eeva: Mikä lapselle nimeksi? (Tammi 1992) sekä Lempiäinen, Pentti: Suuri etunimikirja (WSOY 2004). Kirjojen saatavuuden voi tarkistaa www-osoitteesta http://kirjasto.kuopio.fi/

Vilkunan teoksessa kerrotaan kysymistäsi nimistä mm. seuraavaa: Nuutti on tunnettu suomalaisessa almanakassa vuodesta 1885 lähtien. Se tulee nimestä Knut, jonka merkitys on ”urhea” ja ”ylpeä” (muinaisaksan knuz merkitsee ”urheaa”). Suomessa Nuutti on kansanomaisesti ollut tärkeä: Nuutti on päättänyt joulukauden. Nimipäivä on 13.1. Vanhan kansan muistamia muotoja nimestä ovat Nuut(i), Nutti ja Nuti.

Veeti on tullut suomalaiseen almanakkaan vuonna 2005, nimipäivä on 3.4. Se on suomalainen muunnos nimistä Ferdinand ja Fredrik. Ferdinand on muinaissaksan ”urhea puolustaja”.

Kristian esiintyi ensimmäisen kerran almanakassa vuonna 1739 muodossa Christianus, nimi on latinaa ja merkitsee kristittyä. Euroopassa Kristian on ollut käytössä alasaksalaisella kielialueella ja Pohjoismaissa.