Otsikko
Mistä nimi Aaro tulee?

Kysytty

Mistä nimi Aaro tulee?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aaro on lyhentymä nimestä Aaron. Aaron oli Vanhassa testamentissa Mooseksen vanhempi veli, israelilaisten ensimmäinen ylipappi. Nimen lähtökohtana lienee muinaisegyptistä saatu heprean sana aharon = vuori, vuorella asuva. Toisen tulkinnan mukaan nimi merkitsee valaistua. Nimen latinankielinen versio on Aronus, joka oli Suomessakin käytössä jo ainakin 1500-luvulla.
Lähteet:
Lempiäinen: Suuri etunimikirja, WSOY 1999
Uusi suomalainen nimikirja, Otava 1988

15 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Miksi nimi Katriina ei ole kalenterissa? Meitä Katriinoita on aika paljon.