Milloinkahan vietetään Justiinan nimipäivää, kun ei kalenterista löydy?

Kysytty

Milloinkahan vietetään Justiinan nimipäivää, kun ei kalenterista löydy?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Justiinan nimipäivää on vietetty 16.6., mutta nimi on poistunut Suomen almanakasta vuonna 1928. Muistopäivä 16.6. viittaa hunnien Mainzissa Saksassa 400-luvulla surmaamaan sikäläisen piispa Aureuksen Justina-sisareen.

Suomen ortodoksisessa kalenterissa Nikomedeian Justinan (rinnakkaismuoto Justiina) muistopäivä on 2.10.

(Lähde: Pentti Lempiäinen: Suuri etunimikirja, WSOY 1999)