Otsikko
Mitä tarkoittaa sukunimi Pääkkö, mistäpäin lähtöisin?

Kysytty

Mitä tarkoittaa sukunimi Pääkkö, mistäpäin lähtöisin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nimeä Pääkkö esiintyy lähinnä Pohjois-Pohjanmaalla ja Peräpohjolassa. Nimen pohjana lienee Pääkkösten asuman talon nimi.

Uudessa suomalaisessa nimikirjassa kerrotaan, että nimestä Pääkkönen on runsaasti tietoa 1500-luvulta alkaen ja että henkilö Viljo Nissilä on katsonut osaan Pääkkö-nimistä sisältyvän "itsepäistä, omavaltaista", merkitsevän pääkkö-sanan.

Väestörekisterikeskuksen nimipalvelusta löytyy tilastotiedot sukunimistäkin http://verkkopalvelu.vrk.fi/Nimipalvelu/default.asp?L=1 .

7 ääntä
Asiasanat

Kommentit