Nimilain mukaan ihminen voi ottaa käyttöönsä sukunimen, joka on kuulunut hänen esivanhemmalleen. Kuinka monen sukupolven yli tämä oikeus ulottuu? Haluaisin…

Kysytty

Nimilain mukaan ihminen voi ottaa käyttöönsä sukunimen, joka on kuulunut hänen esivanhemmalleen. Kuinka monen sukupolven yli tämä oikeus ulottuu? Haluaisin muuttaa sukunimekseni isoisäni isoäidin tyttönimen. Millä keinoin minun pitää todistaa, että tämä nimi on kuulunut hänelle, eli mitä asiakirjoja nimenmuutoshakemukseen on liitettävä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nimilain (694/1985) § 10 mukaan sukunimen muuttamisen yhtenä vaihtoehtoisena edellytyksenä on, että uudeksi sukunimeksi esitetty nimi on aikaisemmin ollut hakijalla tai vakiintuneesti kuulunut hänen esivanhemmilleen ja sukunimen muuttamista on pidettävä tarkoituksenmukaisena.

Lain hallituksen esityksessä (HE 236/1984) perustellaan, mitä tuolla lain kohdalla on tarkoitettu. Siitä sanotaan näin: " Esivanhemmilla tarkoitetaan tässä säännöksessä henkilöitä, jotka isän tai äidin puolelta ovat hakijaan nähden suoraan takenevassa sukulaisuussuhteessa. […] Käsitettä "esivanhemmat" ei säännösehdotuksessa ole luonnollisesti tarkoitettu ymmärrettävän niin laajana, että sen piiriin kuuluisivat rajoituksetta kaikki hakijaan nähden suoraan ylenevässä sukulaisuussuhteessa olevat tai olleet henkilöt. Säännösehdotuksessa ei kuitenkaan ole katsottu tarkoituksenmukaiseksi asettaa kiinteätä sääntöä siitä, kuinka monta sukupolvea taaksepäin tätä perustetta sovellettaessa voitaisiin mennä. Säännöksen tulkinnan täsmentäminen jää näin ollen lain soveltamisesta vastaavien viranomaisten, ennen muuta nimilautakunnan, suosittaman tulkinnan varaan. Myös vaatimuksen, jonka mukaan aikaisemman sukunimen käytön tulee olla ollut vakiintunutta, on edellytetty täsmentyvän vastaisen käytännön tietä. Säännösehdotuksen lopussa edellytetystä vaatimuksesta ilmenee lisäksi, ettei sukunimen muutoksen edellytyksiä ole olemassa vielä silloin, kun esitetyn sukunimen kuuluminen hakijan esivanhemmille on näytetty toteen, vaan tämän lisäksi sukunimen muuttamisen tulee myös näyttäytyä tarkoituksenmukaisena toimenpiteenä."

Sukunimen muutoshakemus tehdään maistraatille. Ks. linkki http://www.maistraatti.fi/fi/Palvelut/nimiasiat/Perustiedot/
ja itse hakemus
http://www.suomi.fi/suomifi/suomi/asioi_verkossa/lomakkeet/maist_maist8…

Hakemuksen täyttöohjeessa sanotaan: "Hakemukseen on liitettävä tarpeellinen selvitys. Väestötietojärjestelmässä olevia tietoja ei tarvitse erikseen todistaa, vaan maistraatti tarkistaa ne viran puolesta. Esimerkiksi haettaessa esivanhemman sukunimeä uudeksi sukunimeksi hakemukseen tulee tarvittaessa liittää virallinen sukuselvitys, joka osoittaa esitetyn nimen kuuluneen vakiintuneesti hakijan esivanhemmille, ellei tieto ilmene väestötietojärjestelmästä."

66 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Mitä tarkoittaa virallinen sukuselvitys
"... haettaessa esivanhemman sukunimeä uudeksi sukunimeksi hakemukseen tulee tarvittaessa liittää virallinen sukuselvitys"
Jos haen 1700-luvulla tai aikaisemmin esivanhemmalla ollutta nimeä, kenen tekemä sukuselvitys on pätevä?

Vanhan sukunimen voi ottaa ainoastaan viiden sukupolven takaa. Itse tein tämän "virallisen" sukuselvityksen eri maistraattien tiedoilla ja liitin kopiot hakemukseeni.