Mistä tulee sukunimi Zeus,Suomessa?

Kysytty

Mistä tulee sukunimi Zeus,Suomessa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Väestörekisterikeskuksen Nimipalvelun mukaan Suomessa on tai on ollut 39 Zeus-sukunimistä henkilöä:

http://verkkopalvelu.vrk.fi/Nimipalvelu/nimipalvelu_navigaatio.asp

Valitettavasti nimioppaista tai muista lähteistä ei löytynyt selitystä tämän nimen alkuperästä. Voisiko nimi kuitenkin olla ulkomaista alkuperää?

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Nimi saattaisi olla alunperin vanha ns. sotilasnimi.

Käsittääkseni Lahden seutuvilla esiintyvä sukunimi Zeus on tullut Suomeen Turkin sodan aikana jonkun sotamiehen mukana Suomeen.

Käsittääkseni Lahden seutuvilla esiintyvä sukunimi Zeus on tullut Turkin sodan aikana jonkun sotamiehen mukana Suomeen.

Kyllä on täällä noin 10 ainakin?