Mistä tulee sukunimi juutinen

Kysytty

mistä tulee sukunimi juutinen

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjaston aineistotietokannasta löytyy sukunimi-kirjoja asiasanalla sukunimet.

Teoksessa Mikkonen, Pirjo: Sukunimet (2000) sanotaan näin: "Juutinen ks. Juutilainen
Juutilainen
1800-luvun lopulla Juutilainen oli O. A. Kallion laskelmissa "toisen luokan" savolaisia suursukuja (edustajia 200-500). Savossa vanhin muoto Juutinen esiintyy nykyisin Iisalmella. Vanhoja merkintöjä Savosta: Joroisissa 1561 Joan Jutin - Juttin, Juvalla 1563 Ollij Jwtin - Jutinen, Rantasalmella 1564 Per Juttin - Jutinen. Savoon nimi lienee kulkeutunut Karjalasta. Esim. Viipurin linnassa on oleskellut juutteja 'juutinmaalaisia'. 1500-luvun lähteissä on useita merkintöjä lisänimestä Juuti. Saatuaan sukunimen tehtävän nimi on Karjalassakin vaihdellut muodoissa Juutinen ja Juutilainen, esim. Sakkolassa 1615 Simon Jwtilainn, Hiitolassa 1648 Pawila Iudin, Sortavalassa 1631 Danilka Jiudin, 1651 Larss Judilainen. Nurmeksesta tavataan talo Juutila ja suku Juutilainen."