Millä alueella Pisilä-nimiset vaikuttavat? Mikähän on nimen alkuperä? Joku kansantarina kertoo, että kolme veljestä tuli Yppärinojaa pitkin jostakin sisämaasta…

Kysytty

Millä alueella Pisilä-nimiset vaikuttavat? Mikähän on nimen alkuperä? Joku kansantarina kertoo, että kolme veljestä tuli Yppärinojaa pitkin jostakin sisämaasta ja veljeksistä "pisin" jäi Pisilänpuhtoon asumaan.
Onko teillä tietoa tästä asiasta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Teoksessa Mikkonen: Sukunimet (Otava 2000) kerrotaan Pisilä-sukunimestä mm. seuraavaa:

Nimen taustalla on todennäköisesti germaaninen Bis-henkilönimipesye, johon lukeutuvat sekä muinaissaksalaiset että -skandinaaviset miehennimet Bisa, Bisi, Biso jne. ... Sukunimenä talonnimilähtöinen Pisilä tunnetaan Pohjois-Pohjanmaalla, mm. Pyhäjoella, Alavieskassa, Kalajoella, Lohtajalla, Saloisissa ja Tyrnävällä.

Pisilä-sukunimestä on kerätty paljon tietoa osoitteeseen
http://www.tuomas.salste.net/suku/nimi/pisila.html

Yppärinoja ja Pisilänpuhto viittaavat Pyhäjoen suuntaan. Tarina kolmesta veljeksestä saattaisi olla tuttu Pyhäjoella sijaitsevassa Annalan kotiseutumuseossa, jonka yhteystiedot löytyvät sivulta
http://www.pyhajoki.fi/annalan_museo