Mistä sukunimi HARJULA on lähtöisin ja onko se kovin vanha nimi?

Kysytty

Mistä sukunimi HARJULA on lähtöisin ja onko se kovin vanha nimi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pirjo Mikkosen ja Sirkka Paikkalan teos "Sukunimet" (Otava 2000) toteaa, että nimiin Harju ja Harjula liittyy monen ikäistä ainesta. 1900-luvulla ruotsalaisten nimien suomalaistajat ovat usein valinneet jomman kumman näistä nimistä. Moni näistä nimistä perustuu talonnimeen, ne ovat hyvin tavallisia asutusnimiä koko Suomessa. Harju ja Harjula esiintyvät myös henkilön lisäniminä maamme vanhimmista asiakirjoista alkaen. "Sukunimet" antaa esimerkkejä 1500-luvulta mm. Loimaalta, Uudeltakirkolta ja Muolaalta henkilöiden lisänimistä, kuten Henric Michelson Hariw, Cauppi Hariuinen tai Lauri Hariulain. Nimi siis näyttää olevan vanha, mutta se on tullut eri tavoin käyttöön eri puolella Suomea.

Lisätietoa voi kysellä Kotimaisten kielten keskuksesta www.kotus.fi. Sen nimistöneuvonta vastaa puhelinnumerossa 0295333203 maanantaisin, torstaisin ja perjantaisin klo 9-11 juuri tämänkaltaisiin kysymyksiin.