Mitä sukunimi tsutsunen tarkoittaa? Haluaisin tietää jotakin sen synnystä ja historiasta.

Kysytty

Mitä sukunimi tsutsunen tarkoittaa? Haluaisin tietää jotakin sen synnystä ja historiasta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tsutsusia on asunut Karjalassa, etenkin Suojärvellä ja Salmissa. Nimi on todennäköisesti mukaelma venäläisestä nimestä, mahdollisesti nimistä Schutskoff tai Schutschoff.
Lähde: Pirjo Mikkonen-Sirkka Paikkala Sukunimet

27 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Tsususunen sukunimi oli kirkonkirjoissa "Metrikoissa" 1800-luvulla Tsutsu. Tsutsunen sukunimi on peräisin venäjän kielestä ”Tsu-Tsu”, venäjäksi "чуть чуть ", joka tarkoittaa suomeksi vähän, vähäistä, pientä. Mummoni Anni oli Suojärven Tsutsusia ja näin hänen veljiä 1950 - 1960 luvulla ja kaikki veljekset olivat kooltaan pieniä / vähäisiä. Mummoni painoi barmaan alle 50 kiloa ja pituutta lienee ollut noin 150 cm. Samoin hänen veljet olivat pieniä miehiä. Mummoni suku oli tullut Suojärven Vegarukseen Varpakylästä, jossa oli Tsutsusten kantatila 1700 - luvulla. Sukua kutsuttiin aiemmin Harakoiksi, eli heidän sukunimi lienee ollut aiemmin Harakka, myöhemmin Tsutsu

Hei, sukututkimuksen mukaan muutama sukupolvi nimi on kirjoitettu Tschutsuhu. Isäni isä on ollut Miina Antoninkoika Tschutsuhu. Häntä on kutsuttu ensimmäisenä sukunimellä Tsutsunen.