Mitä tarkoittaa sukunimi Tikkanen? Onko nimi alkujaan Saksasta, ja jos on, niin mikä se on ollut saksankielisenä?

Kysytty

Mitä tarkoittaa sukunimi Tikkanen? Onko nimi alkujaan Saksasta, ja jos on, niin mikä se on ollut saksankielisenä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tikkanen on johdettu nimestä Tikka. Tikka-nimen alkuperälle on olemassa erilaisia teorioita. Yhden mukaan se on saatettu antaa ensin henkilön lisänimeksi jonkun tikkamaisen ruumiillisen tai henkisen ominaisuuden vuoksi. Eläinten nimiä on annettu sukunimiksi myös sellaisenaan ilman sen kummmempia lisämerkityksiä. Tikka ei välttämättä liity eläimiin, vaan se voi olla myös lyhenne toisesta sukunimestä, kuten Huotikasta tai Sotikasta. Yksi vaihtoehto on myös, että se on johdettu venäläisestä nimestä Tihon. (Sukunimet/Pirjo Mikkonen, Sirkka Paikkala s.667-668)

Tikka-linnun nimi taas on onomatopoeettinen (ääntä jäljittelevä), eli sillä ei ole muita merkityksiä. Tikka voi tarkoittaa myös tien merkitsemiseen käytettyä puun oksaa. (Suomen sanojen alkuperä osa 3 s.293)

Saksasta ei kirjoissa mainittu mitään.

12 ääntä
Asiasanat

Kommentit

mistä tai mitä tarkoittaa paikkakunta nimet, esim. Kiuruvesi, Rapakko joki tai Remeskylä. ja sukunimista Kravtsov, mitähän tarkoittaa