Haluaisin tietää mistä tulevat, mitä tarkoittavat, historiaa sukunimet Nätynki, Palosaari,Hakamaa, Tuisku sekä mitä tarkoittaa nimi Virva?

Kysytty

Haluaisin tietää mistä tulevat, mitä tarkoittavat, historiaa sukunimet Nätynki, Palosaari,Hakamaa, Tuisku sekä mitä tarkoittaa nimi Virva?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

1) Nätynki
Nimi tunnetaan Rovaniemellä sekä talon- että sukunimenä.

2) Virva
Nimi on tullut kalenteriin vuonna 1950 ja se on ilmeisesti otettu sanasta virvatuli eli aarnivalkea.

Lähde: Uusi suomalainen nimikirja, Otava 1988

3) Hakamaa
Sanan haka (eli aidattu laidun) sisältäviä paikannimiä on runsaasti eri puolilla Suomea. Niiden mallin mukaan muodostetut sukunimet ovat suhteellisen nuoria, 1900-luvulla otettuja. Hakamaa-nimeä on otettu Kauhajoella, Kurikassa, Jalasjärvellä, Virroilla ja Eurajoella.

4) Palosaari
Suuri osa Palosaarista on juuriltaa kuusamolaisia (Jacob Palosaari 1732), mutta samannimisiä sukuja on peräisin myös muualta Pohjanmaalta ja Pohjois-Suomesta esim. Tervolasta (Matti Palosaari 1646) ja Kittillästä (Johan Palosaari 1847). Palosaaren nimestä on viittaus nimeen Palojärvi. Rannalta palanut metsä on saattanut tarjota aiheen nimetä järvi Palojärveksi, kuten myös niemenkärjessä tai rannan korkealla mäellä pidetty merkkituli.

5) Tuisku
Nimestä on 1500-1600 -lukujen lähteissä useita tietoja Varsinais-Suomesta, Satakunnasta ja Etelä-Pohjanmaalta, muutamia myös Etelä-Savosta ja Etelä-Karjalasta. Rovaniemellä on kirjattu Thomas Tuisku 1792.Tuisku-nimisiä on runsaasti Rovaniemellä, jossa esiintyy myös nimeä Tuiskumäki ja Tuiskula. Nimien taustalla lienee säänimityksen sisältävä tuisku-sana.

Lähde: Pirjo Mikkosen kirja Sukunimet, Otava 1992