Otsikko
Mistäköhän sukunimi Karvonen tulee? Mikä on sen tarkoitus, merkitys ja alkuperä? Kiitos!

Kysytty

Hei!
Mistäköhän sukunimi Karvonen tulee? Mikä on sen tarkoitus, merkitys ja alkuperä? Kiitos!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Laajalle levinneet nimet Karvanen, Karvinen ja Karvonen ovat kaikki samaa kantaa. Nimiryhmälle on esitetty useita erilaisia selityksiä, mutta nimen vanhimpien esiintymien jakautuminen ympäri maata ja pitkään jatkunut nimimuotojen vakiintumattomuus viitannee siihen, että kyseessä on germaaninen laina muinaissaksalaisesta Garva-nimikannasta.

Nimien taustaksi on esitetty myös nimenkantajan ulkonäöstä johtuneita Karva-lisänimiä (Karva, Karvainen). Ala-Satakunnan ja Perämeren rannikoilla tunnetaan sana 'karvo' (kivikkosaari, kari), mutta maantieteellisistä syistä se tuskin sopii nimen pohjaksi.

Lähde:
Pirjo Mikkonen & Sirkka Paikkala, Sukunimet (Otava, 2000)