Mistä tulee sukunimi Tarhonen? Onko se käännös jostain nimestä?

Kysytty

Mistä tulee sukunimi Tarhonen? Onko se käännös jostain nimestä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tarhonen on samaa alkuperää kuin Tarhanen. Nimen taustalla lienee tarha-sanan sisältävä asuinpaikan nimi kuten Tarhala, Tarhalehto tai Tarhamäki. Alunperin Tarhonen sijoittui erityisesti Saimaan seudulle. Nykyään Tarhosia on varsinkin Ristiinassa, Lappeenrannassa, Mikkelissä, Puumalassa, Savonlinnassa ja Taipalsaaressa.

Lähde: Uusi suomalainen nimikirja (1988)