Mitä Ronkainen tarkoittaa ja mistä se tulee?

Kysytty

Mitä Ronkainen tarkoittaa ja mistä se tulee?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nimi Ronkainen/Ronkanen on yleinen Pohjois-Karjalassa ja Pohjois-Savossa, mutta sitä esiintyy myös Pohjois-Pohjanmaalla.
Nimi on todennäköisesti syntynyt karjalaisista ristimänimistä Rotka, Rontka, Ronkka, jotka ovat muunnelmia venäläisistä nimistä Rodion, Rodja, Ronka. Nämä taas liittyvät kreikkalaiseen nimeen Herodion.
Ronkainen -nimestä löytyy tietoja jo 1500-luvulta mm. Suistamolta ja Viipurin pitäjästä.
Lähde:
Mikkonen, Pirjo & Paikkala, Sirkka:
Sukunimet, Otava 2000

16 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Jooh aina mietiskelly tätä mun sukunimen juurta, että kiitos tästä : D.

Yksi esitetty nimen lähde liittyy enemmän ronkalaisuuteen eli muunnelma sanasta congretation (seurakunta joka kuvaa lähinnä suurta ihmisjoukkoa) eli konkkaronkka jonka voi kuulijan korvaan lausua savolainen. Jos kuitenkin tarkastellaan nimen lähtökohtaa suomalaisten ja pohjoismaisten vaiennettujen muinaiskuninkaiden kautta, voimme löytää lähteitä ranskankielestä sanasta valloittaa (conquérante), joka on myös johtanut tiensä ruotsalaisten sanastoon kun tuo suuri valloittaja joukko (hela kongarongen) antoi itsestään tiedon myös heille.