Minua kiinnostaa sukunimi Saastamoinen. Mikä sen alkuperä lienee?

Kysytty

Minua kiinnostaa sukunimi Saastamoinen. Mikä sen alkuperä lienee?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pirjo Mikkosen Sukunimet -kirjan mukaan nimen sisältö on epäselvä, mutta se muistuttaa äänteellisesti Sastamalan vanhan seurakunnan nimeä sekä Merikarvian ruotsinkielistä nimeä Sastmola. Saastamoisten alueita ovat Pohjois-Savo ja Pohjois-Karjala. Saastamoisista löytyy näiltä alueilta tietoja jo 1600-luvulta.

14 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Saastamoinen on Sadan päämies, vanha savolaisen alueen sotaherra termi. Nykyinen muto juontaa kielen muuntumisesta, jossa nen pääte on lisätty varsinkin suomenniemen itäalueilla sukuninimeen