Kertoisitko kaikkea mahdollista tietoa sukunimestä Savolainen, ja sen levinneisyys, kiitos!

Kysytty

Kertoisitko kaikkea mahdollista tietoa sukunimestä Savolainen, ja sen levinneisyys, kiitos!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nimi Savolainen ilmaisee heimoa tai asuinpaikkaa ja sen on voinut saada paitsi Savosta kotoisin oleva henkilö myös muutoin Savossa liikkunut. Savossa savolainen on merkinnyt "suursavolaista" ja nimestä on löytynyt vanhoja tietoja vain ns. Pien-Savon alueelta. 1600-luvun lopulla nimi löytyy jo kaikkialta maasta, eniten ehkä Etelä-Karjalasta, Etelä-Pohjanmaalta ja Oulun seutuvilta. Nykyisin nimi on pääasiassa itäinen.

Lähde:
Makkonen, Pirjo - Paikkala, Sirkka
Sukunimet
Otava, 2000