Otsikko
Terve. Mitä tarkota sukunimi Vuontisvaara, mista se on alkuperainen?

Kysytty

Terve. Mitä tarkota sukunimi Vuontisvaara, mista se on alkuperainen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nimeä ei löytynyt kirjaston nimioppaista. Se ei kuitenkaan ole aivan harvinainen. Vuontisvaara on ollut tai on sukunimenä 157 henkilöllä (Lähde: Väestörekisterikeskuksen Nimipalvelu: http://verkkopalvelu.vrk.fi/Nimipalvelu/).

Mahdollisesti se on lähtöisin Pohjois-Suomesta. Vuontis-sanalla voidaan tarkoittaa hietaa eli hiekkaa. Tämä tieto löytyy Äkäslompolon kyläyhdistyksen sivuilta: http://www.äkäslompolo.fi/kylasta/mennytta-aikaa/kylan-nimistosta.html Tosin Kotikielen seuran aikakauslehti Virittäjässä (1920, s. 2) arvellaan, että sana voi olla myös väärin kuultua saamenkieltä.

Vaara-sana luontonimenä määritellään NetMot-sanakirjan Kielitoimiston sanakirjan mukaan näin: "tav. loivarinteinen, luonnontilassa metsän peittämä korkea mäki mannerjään peitossa olleella alueella vars. Fennoskandiassa."

3 ääntä

Kommentit

Hei! Minun sukuni on Vuontisvaara. Sukunimeä "Vuontisvaara" on vain yhdellä suvulla, minun suvullani. Sukunimi lähtee kyllä Pohjois-Suomesta, Lapista, Sodankylästä, missä on kaikki Vuontisjärvet, Vuontispirtit, ym sellaiset paikat. Ehkä sukuni sukunimi on Sodankylän paikkojen takana...