Mitä tarkoittaa sukunimi KLAPURI?

Kysytty

Mitä tarkoittaa sukunimi KLAPURI?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Klapuri ei ole sukunimenä kovin yleinen. Väestörekisterikeskuksen Nimipalvelun mukaan Suomen väestötietojärjestelmään on rekisteröity 137 nykyistä tai entistä Klapuria:

http://verkkopalvelu.vrk.fi/Nimipalvelu/default.asp?L=1

Nimen merkitystä emme saaneet selville. Sitä ei mainita kirjaston nimikirjoissa tai muissakaan käyttämissämme lähteissä.

Suomen murteiden sanakirjan (seitsemäs osa, 2003) mukaan klapu-sanalla on eri murteissa paljonkin merkityksiä. Sen merkitys voi olla murteen mukaan 1. pilkottu polttopuu, pilke, 2. johonkin narulla tms. kiinnitetty puinen nimilappu, 3. varsta tai sen teräosa, 4. kontin kannen sulkimena toimiva puunappula, 5. tuuliviirin kääntyvä osa, lapa tai 6. muu puukappale, laudan pala, kalikka, palikka (s. 577) Siitä, liittyykö sukunimi johonkin näistä merkityksistä, ei löytynyt tietoa.

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Isoisä kertoi että Klapuri nimi tulisi pellosta jossa on paljon pieniä
kiviä. Klaprikkoa