Mistä on peräisin sukunimi Lavikka? Siitä on tullut Lavikainen.

Kysytty

Mistä on peräisin sukunimi Lavikka? Siitä on tullut Lavikainen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pirjo Mikkosen Sukunimet -kirjassa (v. 2000) kerrotaan näin:
Nimi LAVI (156) esiintyy Suomen keskiajan lähteissä usein, mm. 1419 Olaus Laweson Kokemäellä, 1424 katsastusmies Lafwe Karjaalla, 1418 Lawe Puthahalta Vehmaalla. Sukunimenä Lavi esiintyy ainakin Lappeella (1664 Jören Lawj) ja Vehkalahdella. Eurajoella sen pohjalta on saatu talonnimi: 1550 Mons Lauila, 1552 Gres, Mons ja Thomas Lauilan. Sukunimijohdin -nen on liittynyt siihen Oulunsuussa: 1651 Thomas Lavinen. Lave lienee muinaistanskalainen muoto skandinaavisesta Laghe-nimestä. Sitä on pidetty myös lyhentymänä jostain skandinaavisesta -laf-loppuisesta henkilönnimestä. Sekä C.-E. Thors että Viljo Nissilä ovat olettaneet sen olevan skandinaavisen Olav, Olaver -nimen muunnos. Etelä-Karjalaan Lavi ja Lavikka ovat voineet levitä sen jälkeen, kun Ruotsi varmisti otteensa Länsi-Karjalasta 1293 ja perusti Viipurin linnan, Laatokan Karjalaan viimeistään Stolbovan rauhan (1617) jälkeen.

LAVIKAINEN (620): Skandinaavisen yksilönnimen Olav
hellittelymuodosta Lavikka on kehittynyt isännimen pohjalta sukunimi Lavikainen Liperissä, Kontiolahdella, Polvijärvellä, Tohmajärvellä, Valkjärvellä sekä ainakin 1500-luvulla myös Pohjois-Savossa, esim. Tavinsalmella 1563 Hen[rik] Lauiica[n].

LAVIKKA (130): Sukunimeksi kehittynyt talonnimen pohjalta. Alkuaan Olav-nimen hellittelymuoto. Sukunimenä Savitaipaleella ja Taipalsaarella.

Katso myös esim: Uusi suomalainen nimikirja (v. 1988), s. 496-497.

Väestörekisterikeskuksen nimipalvelusta löytyy tietoja sukunimien rekisteröintimääristä: https://192.49.222.187/Nimipalvelu/

12 ääntä

Kommentit

Epäilen selitystä, jonka mukaan nimi johtuisi nimestä Olav. Sanassa Olav paino on ensimmäisellä tavulla. En tiedä yhtäkään toista nimeä, jossa painoton tavu olisi muuttunut painolliseksi ja painollinen tavu olisi pudonnut edeltä pois. Jos sama olisi tapahtunut nimelle Henrikki tai Eerikki, meillä olisi niistä johtuva sukunimi Rikkinen, jonka alkuperä kuitenkin selitetään toisin.