Otsikko
Mistä ja miten on sukunimi Valkonen saanut alkunsa

Kysytty

Mistä ja miten on sukunimi Valkonen saanut alkunsa

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pirjo Mikkosen ja Sirkka Paikkalan kirja Sukunimet antaa Valkonen -nimestä seuraavanlaista tietoa: nimi pohjautunee ihon tai tukan väriä ilmaisseeseen lisänimeen samoin kuin esimerkiksi nimi Valkeapää, joka on kehittynyt sukunimeksi valkotukkaiselle tai poikkeuksellisen vaaleaihoiselle annetusta alkuaan henkilökohtaisesta lisänimestä.

1500-luvun puolivälissä Valkosia on esiintynyt Etelä-Karjalassa ja Savossa. Haukivuoren kirkonkylän vanhimpia taloja on Valkosten vuodesta 1541 vuoteen 1721 isännöimä talo. Sieltä Valkosia siirtyi Hankasalmen Sauvamäkeen. Hämeessäkin Valkonen mainitaan veroluettelossa 1500-luvulla.
1600-luvun lähteissä Valkosia tavataan Pohjois-Karjalassa, Pohjois-Pohjanmaalla ja Sotkamossa.

13 ääntä

Kommentit

Valkoset eivät totisesti ole aina vaaleaihoisia eivätkä valkotukkaisia. Haukivuori-Sauvamäestä en tiedä enkä tunne muita kuin erittäin tummatukkaisia ja oliivi-ihoisia Valkosia. Ja mikäli alkuhaaroja epäillään Vienan Karjalasta tulleiksi, mikä saattaa olla mahdollista, niin vaaleat taisivat olla siellä harvinaisuuksia. - Liittäisin nimen alkuperän mieluummin myyttiin VALKEA - TULI - ja kauemmaksi vaikka heimotulien vartijat.