Onko olemassa määritettyä termiä/sanaa kuvailemaan miespuolista henkilöä, joka kokee pääsääntöisesti vetoisuutta naispuolisia biseksuaaleja kohtaan? Sana …

Kysytty

Onko olemassa määritettyä termiä/sanaa kuvailemaan miespuolista henkilöä, joka kokee pääsääntöisesti vetoisuutta naispuolisia biseksuaaleja kohtaan?

Sana "Heteroseksuaalinen" tulee ainoana sanana/terminä itselleni mieleen, jota voisin käyttää tuossa tilanteessa. Mutta tahtoisin tietää että onko asialle tarkempaa termiä/sanaa/käsitettä, sillä heteroseksuaalisuus määrittää käsitykseni mukaan enemmänkin miehen vetoisuuden naisiin heidän suuntautumisestaan riippumatta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Olet oikeassa: "heteroseksuaali eli heteroseksuaalinen ihminen tuntee seksuaalista ja/tai emotionaalista vetoa muuta kuin omaa sukupuoltaan olevia ihmisiä kohtaan" (Seta, sateenkaarisanasto), eli termi "heteroseksuaalinen" ei määrittele muuta kuin kiinnostuksen kohteen sukupuolen.

Suomen kielen sateenkaarisanastosta ei kyseiselle seksuaaliselle suuntaukselle löydy suoraan omaa termiä, mutta kuten Pirkanmaan Setan sivustolla mainitaan, sanat elävät ajassa sen mukaan kuinka ihmiset määrittelevät itsensä. Sanastoja päivitetään vuosittain. Lisäksi etenkin englannin kielellä määritelmiä on runsaasti, mutta kaikkia niitä ei Suomessa ainakaan vielä ole otettu käyttöön.

Linkit Setan sekä Pirkanmaan Setan sanastoihin:

https://seta.fi/sateenkaaritieto/sateenkaarisanasto/

http://www.pirkanmaanseta.fi/seksuaalisen-suuntautumisen-sukupuoli-identiteetin-ja-seksin-sanastoa/

Mikäli suuntauksen määritteleminen askarruttaa, termistöä ja määritelmiä koskevissa lisäkysymyksissä voi kääntyä Seta Ry:n puoleen.