Otsikko
Mitä tarkoittaa "staro" paikkakuntien Ylistaro ja Alastaro yhteydessä?

Kysytty

Mitä tarkoittaa "staro" paikkakuntien Ylistaro ja Alastaro yhteydessä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!

Alastaro ja Ylistaro ovat paikanniminä kaksiosaisia. Nimen jälkimmäinen osa on itse asiassa ”taro”, joka tarkoittaa asuttua tai asutuksen läheistä seutua tai viljelysmaata. Taro sisältyy moniin länsisuomalaisiin vanhoihin, useimmiten jo rautakaudella syntyneiden asutusten nimiin. Sanan on katsottu olevan lainaa vanhasta pohjoisvenäläisestä kaskiviljelyyn liittyvästä sanasta ”dor”. Alastaron ja Ylistaron nimien jälkiosien on tulkittu selittyvän siten, että tarot ovat olleet vanhemman asutusalueen reunoille syntyneitä uudismaita. Nimien alkuosa ("ylis-" / "alas-")  puolestaan on muotoutunut sijainnin mukaan: Loimijoen yläjuoksulla on ollut Ylistaro, alajuoksulla taas Alastaro.

Lähde: Paikkala, Sirkka & co 2007: Suomalainen paikannimikirja. Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen julkaisuja 146. Gummerus: Helsinki. Teos löytyy myös verkosta: https://kaino.kotus.fi/www/verkkojulkaisut/julk63/SuomalainenPaikannimikirja_e-kirja_kuvallinen.pdf

18 ääntä

Kommentit

Ylistaro on kuitenkin Kyröjien varrella, Alastaro Loimijoen.