Otsikko
Tarpianjoen Haihunkoski virtaa aivan Viialan keskustassa. Mikähän sAnan haihu alkuperä?

Kysytty

Tarpianjoen Haihunkoski virtaa aivan Viialan keskustassa.
Mikähän sAnan haihu alkuperä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

”Suomalainen paikannimikirja” (Karttakeskus ja Kotimaisten kielten tutkimuskeskus, 2007) ei valitettavasti tunne paikannimeä ”Haihunkoski”, enkä onnistunut muistakaan lähteistä löytämään tietoa sen alkuperästä. ”Suomen murteiden sanakirja” (Kotimaisten kielten tutkimuskeskus ja Valtion painatuskeskus, 1988) ei tunne sanaa ”haihu”, joten se ei liene ainakaan siinä muodossa käytössä murteissa. Esitän kuitenkin pari omaa epävarmaa ehdotusta, joilla voisi olla jotakin tekemistä nimen kanssa.

”Suomalainen paikannimikirja” mainitsee Tampereella sijaitsevan kaupunginosan Haihara, jonka nimessä on samankaltaisuutta tuon Viialassa sijaitsevan kosken kanssa. Maija Louhivaaran mukaan nimi olisi syntynyt sanasta ”haikka”, joka merkitsee ’kannasta’ tai ’pitkän niemen kapeampaa paikkaa’. Toisaalta Haihu oli myös ennen kylä Turussa, joten sillä voisi olla jotakin tekemistä nimen kanssa, vaikka paikat ovatkin etäällä toisistaan. Haihu on myös sukunimi, mutta senkään alkuperästä ei löytynyt tarkempia tietoja.

Toisaalta ”haihu” voisi liittyä verbiin ”haihtua”, sillä eräissä murteissa se voi taipua imperatiivimuodossa ja kielteisenä juuri tuohon muotoon (kirjakielen käsky ”haihdu” > murteiden ”haihu”, ”ei haihdu” > ”ei haihu”). Hyvin lähellä sitä on myös murteissa käytetty sana ”haiku”, joka merkitsee ’savua, katkua, usvaa’.