Mitä tarkoittaa spa kylpylöiden yhteydessä. Mitä se merkitsee suomeksi ja mistä sana tulee?

Kysytty

Mitä tarkoittaa spa kylpylöiden yhteydessä. Mitä se merkitsee suomeksi ja mistä sana tulee?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Spa-nimen alkuperästä liikkuu seuraavanlainen kansanetymologia. Sen väitetään perustuvan latinan sanoihin ”sanus per aquam” tai "sanitas per aquam", joka tarkoittaa ”terveyttä vedestä”. Todellisuudessa näyttää siltä, että Spa-nimitys on levinnyt belgialaisen kylpyläpaikkakunnan nimestä englannin kieleen, jossa se jo 1600-luvulla sai yleismerkityksen kylpylä, kylpyläpaikkakunta. Nykyään Spa-sanaa käytetään kansainvälisesti merkitsemään kylpylää. Nämä tiedot sanan alkuperästä löytyvät ruotsinkielisestä artikkelista, jossa tutkitaan myös ruotsin kielessä esiintyvä Spa-sanan etymologiaa. Kirjoittaja on englannin kielen professori Arne Olofsson, "Makten över etymologin. Några fallstudier", teksti löytyy tästä osoitteesta http://hum.gu.se/forskning/humanistdagbocker/humanistdagboken_15/Humdag… .

Palmoliven sivuilta löytyy hauska kylpyläsanasto, jos muu kylpylätermistö kiinnostaa, http://www.colgate.fi/app/PalmoliveEU/FI/ThermalSpa/Encyclopaedia.cvsp .

62 ääntä

Kommentit

Alunperin sana on saattanut tulla latinan spargo-verbistä, mikä tarkoittaa mm. pirskottaa, roiskia, kastella ja kostuttaa. Olihan nykyinen Belgian alue myös osa Rooman valtakuntaa.

Eli ei löydy mitään todellista perustetta käyttää tuota inhottavaa sanaa!

Espajan lomakohteissa SPA merkintää käytetään aika vapaamielisesti. Monet SPA:t siellä on pelkkiä uima-altaita. Siellä kuulinkin selityksen, että SPA tarkoittaa Swimming Pool Area. Ehkä naurettavin versio, mielestäni, on eräässä suomalaistenkin suosimassa apartamento hotellissa, Nuriasol, Fuengirola. Siinä tavallinen toisen kerroksen huoneisto on muutettu saunaosastoksi. Sauna toisessa päässä, suihkut toisessa ja kuntosali keskellä. Uima-allas on erikseen sisäpihalla.