Isäni kantakortissa kohdassa XII on seuraava maininta: 14.3.1940 Nietjärvellä Vuln. selop. Tiedättekö, mitä tuo lyhenne tarkoittaa? Talvisotahan oli päättynyt…

Kysytty

Isäni kantakortissa kohdassa XII on seuraava maininta:
14.3.1940 Nietjärvellä Vuln. selop.
Tiedättekö, mitä tuo lyhenne tarkoittaa?
Talvisotahan oli päättynyt edellisenä päivänä.

Vastaus

Vastattu

Lyhenteen pitäisi olla "vuln. sclop." Latinan sana vulnus tarkoittaa haavaa, sclopetum taas kiväärin tai haulikon kaltaista ampuma-asetta. Sclopetum-sanasta johdettu adjektiivi on sclopetarius, joten lyhenne olisi avattuna vuln(us) sclop(etarium). Kyseessä on siis ampumahaava.