PAR tarkoittaa golfissa ihannetulosta mutta mikä on sanan etymologia, onko se lyhenne jostakin?

Kysytty

PAR tarkoittaa golfissa ihannetulosta mutta mikä on sanan etymologia, onko se lyhenne jostakin?

Vastaus

Vastattu

Oxford English Dictionaryn mukaan kyseinen termi tulee latinan "par"-sanasta, joka tarkoittaa esimerkiksi "samanlaista" tai "yhtäsuurta". Golfissa termiä on käytetty 1800-luvun loppupuolelta alkaen.

2 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Sarkastisesti sanottuna 18 reiän pituisen golfkentän ihannetulos on 18 eli jokaisella reiällä eka lyönti sisään. Par termi on mielestäni reiän / kentän mittatulos. Sanoppa ammattilaiselle hänen tehtyään par vitosella viisi lyöntiä että löitpä reiän ihannetuloksen!!!

Usein vain mahdotonta joka lyönti laittaa kerralla sisään esim. etäisyyksien ja/tai esteiden vuoksi. Siksi "hole in one" ei ole yleensä ihannetulos vaan alle ihannetuloksen.

Hei,
En ole golffari, mutta olen jostain lukenut, että par tarkoittaa: professional average result.
Se on suomeksi ammattilaisten keskimääräinen tulos.
Ei siis mtään latinaa.

Vastauksessa mainittu Oxford English Dictionary – maailman ehkä arvovaltaisin ja kattavin englannin kielen sanakirja – huomauttaa, että par-sana on golfiin liittyvässä merkityksessään lyhentynyt nykyiseen muotoonsa 1800-luvun lopulla aiemmasta pidemmästä ilmaisusta par of the green. Tätä ilmaisua näkyykin löytyvän erilaisista 1800-luvun teksteistä. Mutta mistään sitä ei löydy muodossa "PAR of the green" tai "P.A.R. of the green", jossa sen olisi alun perin pitänyt olla, jotta teoria par-sanan golfiin liittyvän merkityksen syntymisestä sanojen "Professional Average Result" alkukirjainten pohjalta olisi uskottava.