Mitä tarkoittaa ´noudettava viimeistään´ 18.10.2007 jos noudan tämän vasta 18.10. onko laina-aika kirjalle pitempi kuin jos noutaisin sen aikaisemmin?

Kysytty

mitä tarkoittaa ´noudettava viimeistään´ 18.10.2007 jos noudan tämän vasta 18.10. onko laina-aika kirjalle pitempi kuin jos noutaisin sen aikaisemmin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kun varaamasi aineisto saapuu noutokirjastoon, sitä säilytetään sinulle varattuna 8 päivän ajan. Viimeisen noutopäivän voit tarkistaa omista tiedoistasi. Viimeisellä noutopäivällä ei ole vaikutusta laina-ajan pituuteen, vaan järjestelmä laskee laina-ajan alkavaksi lainaushetkestä lainasääntöjen mukaan. Pääkaupunkiseudun kirjastoissa laina-ajat ovat seuraavat: yleinen laina-aika on 28 vuorokautta, kysytyn teoksen laina-aika voi olla 14 vuorokautta, lehden laina-aika on 14 vuorokautta,
videokasetin ja DVD-levyn laina-aika on 7 vuorokautta. Jos varattua aineistoa ei haeta viimeistään viimeisenä noutopäivänä, niin se lähtee seuraavana päivänä seuraavalle varaajalle tai takaisin omistajakirjastoon.