Mitä tarkoittaa nimi Inka-Lilja?

Kysytty

Mitä tarkoittaa nimi Inka-Lilja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Inka on lyhentymä nimistä Ingrid ja Inkeri, jotka kumpikin pohjautuvat muinaisskandinaaviseen nimeen Ingifridh. Se on puolestaan muodostunut Ing-jumalan nimestä ja kauneutta merkitsevästä sanasta frid. Suomen Inkeri-nimi on todella vanha, sen oletetaan olleen käytössä jo esikristillisellä ajalla. Inka tuli ilmeisesti ensin käyttöön Inkerin ja Ingridin lempinimenä ja yleistyi sittemmin myös itsenäisenä nimenä. Nimipäiväkalenterissa se on ollut vuodesta 1973 lähtien.

Liljaa voidaan pitää sekä luontoaiheisena nimenä että suomalaisena vastineena Elisabeth-nimen englantilaisille hellittelymuodoille Lilian ja Lily. Elisabethin taustalla on heprealainen nimi Elisheba, joka tarkoittaa 'Jumala on valani'. Lilja-nimi on tullut Suomessa käyttöön 1800-luvulla ja otettiin almanakkaan vuonna 1929.

Lähde: Saarikalle, Anne. Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön (Gummerus, 2007)

2 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Inkaliljat (ilman väliviivaa!) on etelä-amerikkalainen kasvisuku (Alstroemeria), jolle ruotsalainen botanisti Carl von Linné antoi tieteellisen nimen ystävänsä, paroni Clas Alströmerin kunniaksi jo 1700-luvulla.

Ruotsalaisille kyseiset, nykyään puutarhakasveina tunnetut kukat ovatkin "alströmerioita", mutta esim. englanninkielisessä maailmassa on puhuttu "Perun liljoista" (Peruvian lilies) tai "inkojen liljoista" (lilies of the Incas). Kasvisuvun alkuperäiset kasvupaikat sijaitsivat Chilen keskiosissa (jonne asti muinainen inkavaltiokin ulottui) sekä itäisessä Brasiliassa.